آموزش روش هایی به منظور رفع مشکلات لپ تاپ ها

هر روز تعداد زیـادی از کاربران سراغ لپ تاپ ها مـی روند، آموزش نصب کارت گرافیک به شکل عمودی زیرا آسان بودن استفاده از این ابزار توجه آن ها را جلب مـی کند. آموزش نصب کارت گرافیک به شکل عمودی چند سالی هست که این دسته از کامپیوترها درون مقایسه با رقبای خود یعنی کامپیوترهای رومـیزی چند سال قبل، قوی تر هستند و در عین حال بـه شما امکان مـی دهند که تا هر زمان کـه مـی خواهید، مشغول کار شوید. آموزش نصب کارت گرافیک به شکل عمودی اما آن چه بسیـاری از خوانندگان ما بـه آن عادت کرده اند این هست که بـه محض مواجه با مشکل، بـه سرعت کیس کامپیوتر را باز مـی کنند؛ امری کـه در مورد لپ تاپ ها غیر ممکن است، زیرا این دسته از کامپیوترها بـه صورت یک جعبه مـهر وموم و بدون امکان دستکاری، درون اختیـار شما قرار مـی گیرند. درون داخل جعبه لپ تاپ، مجموعه ای از مؤلفه ها بـه صورت متراکم، درون کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به نظر مـی رسد کـه هیچ راهی به منظور نفوذ بـه داخل آن و بررسی قطعات دستگاه وجود ندارد. بـه همـین دلیل عالعمل بسیـاری از ما بـه محض بروز مشکل، تماس با متخصصان این امر است.

البته، درون بسیـاری ازموارد مجبور نیستید چنین کاری انجام دهید. معمولی ترین مشکلی کـه در استفاده از لپ تاپ ها رخ مـی دهد و حتی آن دسته از مشکلاتی کـه به نظر مـی رسد تنـها توسط کارخانـه سازنده قابل حل است، ممکن هست توسط خود شما نیز حل شود، اما نکته اصلی کار درون این هست که حتما بدانیم از کجا شروع کنیم و چطور راهکارهای ساده را به منظور حل مشکل پیدا کنیم. درون این مقاله، نحوه برخورد با مشکلات رایج درون لپ تاپ ها بررسی مـی شوند که تا بتوانید این گونـه مشکلات را با کمترین دردسر شناسایی و برطرف کنید. همچنین بـه نکته هایی اشاره مـی کنیم کـه مانع بروز مشکلات شده و باعث مـی شود که تا کامپیوتر شما به منظور مدت طولانی بدون دردسر کار کند.

بنابراین، قبل از آن کـه ناامـید شوید و سخت افزار خود را بـه منظور تعمـیر بـه کارخانـه سازنده ارسال کنید، بـه این مقاله نگاهی بیـاندازید، زیرا ممکن هست بتوانید راه حل مشکل خود را پیدا کنید.

● دانستنی های ضروری درباره دیسک کامپیوتر:
یکی از ترسناک ترین مشکلات سخت افزاری کامپیوترها، بـه ویژه درباره لپ تاپ ها مربوط بـه بروز مشکل درون هارددیسک آنـها  هست و معمولا این مشکل اولین بار، زمانی خود را نشان مـی دهد کـه مـی خواهید سیستم را روشن کنید، اما با پیـام خطایی مواجه مـی شوید کـه به طور کلی نشانگر عدم امکان راه اندازی سیستم از هارددیسک است: آموزش نصب کارت گرافیک به شکل عمودی Disk boot failure. Insert system disk and press Enter. درون این گونـه موارد احتمال آن کـه هارددیسک شما خراب شده باشد، وجود دارد. آخرین باری کـه از فایل های خود کپی تهیـه کردید، چه زمانی بود؟ اصلاَ آیـا تاکنون از دیسک خود نسخه پشتیبان تهیـه کرده اید؟

 اولین کاری کـه در این مواقع  حتما انجام دهید این هست که وارد محیط Bios لپ تاپ شوید. آیـا هنوز درایو مذکور توسط بایوس شناسایی مـی شود؟ اگر این طور باشد، بـه احتمال Boot Loader ویندوز خراب شده است. راه حل این مشکل درون ادامـه خواهد آمد. البته، اگر بایوس سیستم دیسک مورد نظر را نشان ندهد، بـه احتمال زیـاد تخته مدارآسیب دیده هست شده است. درون این حالت بسیـاری از کاربران کامپیوتر خود را درون اختیـار مراکز تعمـیراتی قرار مـی دهند. اما این مدار مـی تواند با مدار مربوط بـه یک دیسک قدیمـی تعویض شود که تا به این ترتیب بتوانید دوباره بـه داده ها دسترسی داشته باشید. جدا این مدار از دیسک بـه سادگی باز چند پیچ است. همچنین ممکن هست یک کابل نواری نیز وجود داشته باشد، اما این کابل را نیز مـی توان با کمـی حوصله از دیسک جدا کرد، فقط کافی هست دقت کنید.

یک مشکل کوچک نیز وجود دارد: مداری کـه استفاده مـی کنید حتما مشابه دیسک کنونی باشد. اگر مدار بـه دیسکی با ظرفیت متفاوت مربوط باشد، درون بیشتر موارد مشکلی پیش نمـی آید، اما حتما مدل دیسک آن با مدل دیسک شما یکی باشد.

به طور معمول، یـافتن یک مدار اضافی به منظور دیسک های قدیمـی کار دشواری است، بـه ویژه اگر آن از خط تولید خارج شده باشد. درون این شرایط جست وجو درون فروشگاه های قطعات دست دوم به منظور یـافتن یک مدار دست دوم و ارزان بهترین راه حل ممکن است. یکی از لپ تاپ های ما کـه از مارک معروفی نبود و چهار سال پیش خریداری شده بود با مشکل مواجه شد و ما موفق شدیم درون عرض مدت زمان کمـی و در ازای یک هزینـه ناچیز، یک مدار مستعمل به منظور هارددیسک هشتاد گیگابایتی آن کـه توسط شرکت هیتاچی عرضه شده بود، پیدا کنیم.


● گذر از مرحله بوت:
هارددیسک تنـها مانع راه اندازی  شدن سیستم نیست. ولی  اگر کاملا  مطمئن هستید کـه هارددیسک شما توسط بایوس سیستم شناسایی شده، درون این صورت ممکن هست برنامـه راه انداز ویندوز دچار مشکل شده باشد. مـهم ترین و محتمل ترین دلیل به منظور آن خاموش نادرست سیستم هست که بـه علت نواقص تصادفی یـا خالی شدن باتری لپ تاپ  رخ مـی دهد. نصب یک سیستم عامل دیگر نیز مـی تواند وضعیت را آشفته سازد. خوشبختانـه این مشکل مـی تواند با استفاده از دیسک نصب ویندوز برطرف شود (اگر لپ تاپ شما تنـها بـه همراه دیسک بازیـابی داده ارائه شده، درون این صورت مـی توانید سی دی ویندوز را از یکی از دوستان خود قرض بگیرید).

در ویندوز اپی، حتما از روی سی دی راه انداز اپی سیستم را بوت کنید و در پنجره ای کـه از شما سؤال مـی شود «To set up windows XP now, press Enter»، کلید Enter را فشار دهید، سپس به منظور تایید مجوز نصب دکمـه F8 را انتخاب کرده و در مرحله بعد و زمانی کـه برنامـه نصب، ویندوز کنونی شما را تشخیص مـی دهد، به منظور شروع تعمـیر ویندوز، دکمـه R را انتخاب کنید. بـه این ترتیب، ویندوز اپی، شروع بـه نصب دوباره و تعمـیر سیستم عامل مـی کند، درون حالی کـه همـه داده ها و برنامـه های شما بدون تغییر باقی مـی ماند. درون صورتی کـه این کار با موفقیت انجام شده باشد، حتما بعد از راه اندازی سیستم، همـه چیز مثل گذشته باشد و لپ تاپ شما مثل روز اول کار کند.

درباره ویستا، حتما سیستم را با دی وی دی نصب ویستا، راه اندازی کرده و زبان مورد نظر را به منظور صفحه کلید انتخاب کنید. درون این حالت، با دکمـه ای مواجه مـی شود کـه با نمایش عبارت «Install Now»، از شما مـی خواهد، سیستم عامل را از اول نصب کنید. این گزینـه را نادیده بگیرید و گزینـه «Repair Your Computer» را انتخاب کنید. روی دکمـه Next کلیک کنید که تا در مرحله بعد، پنج گزینـه درون اختیـار شما قرار گیرد. این گزینـه ها عبارتند از:

i،Startup Repair ،System Restore ،Winodows Complete PC Restore Windows Memory Diagnostic Tool و Command Prompt. از مـیان این موارد گزینـه Startup Repair را انتخاب کنید.

اگر هیچ یک از این راه حل ها مشکل شما را حل نکرد و حدس مـی زنید کـه مشکل از هارددیسک هست (به عنوان مثال، بـه واسطه شنیدن صدای نامعمول شبیـه بـه گیر از هارددیسک)، درون این صورت مـهم ترین هدف، بازیـابی داده ها است. یکی از راه ها به منظور انجام این کار جدا دیسک از سیستم و متصل آن بـه یک رابط هارددیسک از نوع USB است. بـه این ترتیب، مـی توانید هارددیسک را بـه یک سیستم دیگر متصل کنید و سعی را بر این بگذارید که تا از طریق ویندوز اکسپلورر بـه اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. که تا زمانی کـه دیسک کاملا منـهدم نشده باشد، کـه احتمال وقوع آن بسیـار ناچیز است، امکان بازیـابی داده های آن و کپی آن ها بـه آدرسی دیگر وجود دارد.

اما یک گزینـه بهتر، گزینـه ای کـه سرعت انتقال داده را بیشتر مـی کند. مـی توانید دیسک را بـه طور مستقیم بـه مادربرد یک پی سی متصل کنید. اگر دیسک از نوع Pata باشد (نـه از نوع Sata)، درون این صورت بـه یک مبدل نیـاز دارید، زیرا رابط ورودی با ورودی سایز 5/2 به منظور لپ تاپ ها از رابط ورودی 5/3 مورد استفاده درون دسکتاپ ها، تفاوت دارد. خرید چنین قطعاتی بـه راحتی و با هزینـه کمـی ممکن هست که نسبت بـه ارزش داده بازیـابی شده رقم  بسیـار ناچیزی باشد.


● مشکلات ناشی از باتری:
هر چه از عمر لپ تاپ بیشتر و بیشتر بگذرد، احتمال سالم بودن باتری، کاهش مـی یـابد. وقتی کـه سیستم را بـه تازگی تهیـه کرده اید، ممکن هست باتری سیستم بین دو که تا سه ساعت کار کند، اما درون عرض چند سال ممکن هست عمر آن تنـها بـه اندازه ای باشد کـه فقط بتوانید سیستم را بوت کرده و وارد محیط ویندوز شوید. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید کـه هنگام استفاده از لپ تاپ خود، بـه پریز برق دسترسی ندارند، درون این صورت این مسئله، مشکل زیـادی را به منظور شما ایجاد مـی کند.

چندی پیش، یـافتن باتری با ولتاژ، اندازه و رابط مناسب به منظور هر لپ تاپ، کاری دشوار و زمان بر بود. اما امروزه دنیـای وب این کار را نیز آسان کرده است. اگر لپ تاپ شما توسط شرکت های مطرح درون بازار (نظیر دل، اچ پی و موارد مشابه) ساخته شده است، درون این صورت قبل از هر کاری سایت شرکت سازنده را بررسی کنید. اگر چیزی پیدا نشد یـا آن کـه قیمت ها بالا بود، مـی توانید دنبال یک باتری سازگار و مشابه بگردید. درباره لپ تاپ های شرکت های کوچک تر، شانس زیـادی وجود دارد کـه باتری مورد استفاده از نوع کاربرد مشترک باشد، یعنی یک مدل خاص از باتری کـه توسط یک شرکت تولید شده و به طور مشترک بـه چندین شرکت فروخته مـی شود. به منظور یـافتن عامل فروش باتری مورد نیـاز، حتما ابتدا تولیدکننده اصلی باتری را شناسایی کنید. با بررسی دقیق تر برچسب یـا مارک باتری ممکن هست بتوانید سرنخ هایی پیدا کنید. اگر با کد یـا عددی مواجه شدید آن را درون گوگل جست و جو کنید. ما این کار را با یکی از لپ تاپ های کوچک خود انجام دادیم و متوجه شدیم کـه مدل و کارخانـه سازنده باتری Mitac نوع 8355 است. درون اولین جست وجوی آنلاین به منظور باتری جایگزین توانستم فروشنده مناسبی را پیدا کنم، هر چند موردی کـه پیدا کردیم قیمتی بیش از حد معمول داشت.

ایده صرفه جویی ممکن هست شما را اغوا کرده و به سراغ یک باتری دسته دوم بروید، اما بـه شما پیشنـهاد مـی کنم هیچ گاه باتری دسته دوم نخرید.این توصیـه بـه دو دلیل هست ، نخست این کـه نمـی دانید از آن باتری به منظور چه مدت استفاده شده و دوم این کـه نمـی توانید صدمـه های احتمالی بـه باتری را تشخیص دهید. مورد دوم بسیـار حائز اهمـیت تر از مورد اول  هست زیرا باتری های لپ تاپ بـه طور بالقوه خطرناک هستند. ما با موارد زیـادی مواجه شدیم کـه در آن باتری یک سیستم بیش از حد گرم شده یـا حتی منفجر شده است. بـه همـین دلیل، بـه شما پیشنـهاد مـی کنیم حتما از یک فروشنده معتبر خرید کنید و در این مورد بـه هیچ عنوان از پیشنـهادهای فروش درون فروشگاه های قطعات دست دوم کـه به نظر خیلی ارزان هستند، استفاده نکنید.

● خشت بعدی:
از طرف دیگر ممکن هست که منبع تغذیـه لپ تاپ با مشکل مواجه شود. درون گذشته بروز مشکل درون منبع تغذیـه لپ تاپ بـه این معنی بود کـه باید آن را دور مـی انداختید، اما خوشبختانـه آن روزها سپری شده است. هر چند کـه پیدا این قطعه بـه سادگی موارد دیگر نیست، اما درون این موارد نیز مـی توان از سایت هایی نظیر موارد گفته شده کمک گرفت. تنـها اصل مـهم آن هست که منبع تغذیـه جدید با منبع قبلی از جهت ولتاژ، خروجی و رابط مدار، سازگار باشد. اگر این شرایط برقرار باشد دیگر نیـازی نیست درباره این موضوع کـه قطعه فوق به منظور مدل دیگری ساخته شده است، نگران باشید.

یکی از قطعات بسیـار جالب بازار مدل NP100 شرکت Antec است. این قطعه هفت نوع رابط داشته و خروجی آن صد وات هست و مـی توان ولتاژ آن را از 15 که تا 24 ولت تنظیم کرد. این مشخصات بـه این معنا هست که قطعه فوق به منظور نیمـی از لپ تاپ های بازار مناسب هست (لپ تاپ های مخصوص بازی و سایر لپ تاپ های پرمصرف کـه به بیش از صد وات نیـاز دارند، از این قانون مستثنی هستند). ما این قطعه را درون بسیـاری از فروشگاه ها آنلاین با قیمتی قابل قبول پیدا کردیم.

● فن دستگاه:
لپ تاپ ها نیز همانند کامپیوترهای شخصی درون برابر گردوخاک، مانند آهن ربا عمل مـی کنند. اگر سیستم شما بـه طور ناخودآگاه دوباره راه اندازی مـی شود یـا بـه طور دائم صفحه ای آبی رنگ را کـه نشانـه با مشکل مواجه شدن سیستم عامل است، مشاهده مـی کنید، درون این صورت زمان آن فرا رسیده که تا پره های فن های دستگاه را تمـیز کنید. موارد فوق نشانـه های گرم شدن بیش از حد سیستم است، بـه ویژه اگر درون طول فصول گرم اتفاق بیفتد. محفظه کوچک داخل لپ تاپ و کوچک بودن رابط تهویـه هوا، باعث مـی شود، لپ تاپ ها بـه شدت درون برابر گرما حساس و آسیب پذیر  باشند و فن های بسته شدن دریچه تهویـه یـا فن بـه آن معنی هست که هوای گرم نمـی تواند از داخل فن بیرون بیـاید و هوای سرد نیز نمـی تواند وارد شود.


واضح هست که دسترسی بـه فن های داخل لپ تاپ از دسترسی بـه فن های داخل کیس، دشوارتر است. دسترسی بـه فن های i،CPU GPU و تراشـه اصلی (ممکن هست سیستم شما هیچ یک از این فن ها را نداشته باشد) معمولا از طریق باز دریچه روی آن ها انجام مـی گیرد، اما فن های کوچکی کـه اغلب درون پشت و لبه های سیستم قرار مـی گیرند بـه این راحتی درون دسترسی نیستند. گاهی اوقات راه دسترسی بـه آن ها، برداشتن صفحه کلید و پوشش رویی سیستم است. این کار درباره بیشتر سیستم ها حتی بـه معنی جدا صفحه نمایش است. این کار دشوار نیست، اما زمان گیر هست و درون اولین تجربه حتما حوصله زیـادی بـه خرج دهید که تا به لپ تاپ آسیبی وارد نشود . درون طول انجام کار مواظب قطعات لغزنده ای کـه شکننده هستند، باشید، همچنین هنگام جدا گیره ها، لولاها و همچنین کابل های رابط دقت لازم را داشته باشید که تا از قطعات مکانیکی لپ تاپ قطعه ای آسیب نبیند.

در صورتی کـه حتی بعد از پاک تمام پره ها، باز هم لپ تاپ شما داغ مـی کند. درون این صورت، سعی کنید سرعت پردازنده را بـه صورت مصنوعی کاهش دهید. گاهی اوقات عملکرد یک سیستم خراب با کاهش سرعت پردازنده، کاملا طبیعی مـی شود. درون صورتی کـه کاملا خراب شده باشد، فن های لپ تاپ ها را مـی توانید از طریق خرید فن مستعمل یـا فن نو از شرکت سازنده، تعویض کنید. به منظور کاهش سرعت پردازنده، وارد محیط بایوس شوید و به دنبال گزینـه ای باشید کـه برای شما امکان کاهش سرعت واحد محاسبات پردازنده یـا باس جلویی (Front Bus) را فراهم کند. البته بیشتر لپ تاپ ها چنین گزینـه ای درون اختیـار شما قرار نمـی دهند، اما جست و جو به منظور این گزینـه بـه ویژه درون مدل های پیشرفته ممکن هست جواب گو باشد . اگر چیزی پیدا نکردید، درون این صورت مـی توانید سرعت پردازنده را از طریق خود ویندوز کاهش دهید.

● صفحه لمسی لپ تاپ:
آیـا لپ تاپ شما، صفحه لمسی جایگزین ماوس دارد؟ اگر جواب مثبت است، درون این صورت آیـا ماوس متصل بـه سیستم بـه طور ناگهانی باعث پرش اشارگر ماوس مـی شود؟ این مسئله درباره بسیـاری از کامپیوترها رخ مـی دهد و اگر شما بـه طور دائم از صفحه لمسی استفاده مـی کنید، درون این صورت راه حلی به منظور آن وجود ندارد. فشار مچ دست شما روی صفحه لمسی درون اغلب موارد باعث مـی شود که تا این صفحه دچار حالت نامتعادلی شود.

در صورت استفاده از یک ماوس سنتی کـه از طریق USB بـه سیستم متصل شود، مـی توانید صفحه لمسی را خاموش کنید. بـه قسمت Windows Notification Area (جایی کـه ساعت سیستم درون آن قرار دارد)مراجعه کرده و نرم افزار صفحه لمسی را پیدا کنید (نرم افزار و صفحه لمسی معمولا توسط شرکت Synaptics تولید مـی شود). از طریق این قسمت، صفحه لمسی را غیر فعال کنید. کافی هست روی یک تب با نامـی شبیـه بـه Device Settings کلیک کرده و گزینـه مورد نظر را درون آن جست و جو کنید. اگر چنین نرم افزاری درون اختیـار شما نیست حتما خودDevice Manager ویندوز را اجرا کرده و مدخلی با نام «Mice and other pointing devices» را بازکنید و صفحه لمسی را کـه در این قسمت قرار دارد، غیرفعال کنید.

● مشکل مربوط بـه تصویر:
اگر تصویر نمایشگر درون لپ تاپ شما مـی لرزد، مشکل از نور زمـینـه هست و این مشکل نیز بـه نوبه خود بـه مدار مبدلی مربوط مـی شود کـه انرژی برد را تامـین مـی کند. این نقیصه نشانـه ای از مشکلات بزرگ تر هست و ممکن هست به زودی خروجی صفحه بـه قدری تاریک شود کـه نتوانید هیچ چیز را مشاهده کنید.

تعویض مدار مبدل (Inverter Board) نیز توسط خود شما قابل انجام است، انجام این کار دشوارتر از سایر موارد هست و ما اصرار نداریم کـه در این مورد خودتان دست بـه کار شوید.  گزینـه مناسب تر، تعویض کل صفحه نمایش لپ تاپ است. البته، درون صورتی کـه بتوانید پانل مناسب پیدا کنید، قیمت آن، تقریبا با کل قیمت لپ تاپ شما معادل خواهد بود.بنابراین، راه حل این هست که یک سیستم دست دوم مشابه با سیستم خود پیدا کنید کـه خراب شده باشد و صفحه نمایش آن را جایگزین صفحه نمایش سیستم  معیوب خود کنید.

بهترین مکان به منظور جست و جوی قطعاتی از این نوع فروشگاه های قطعات دست دوم است. البته، پیدا یک پانل مناسب زمان بر هست و بـه حوصله زیـادی نیز احتیـاج دارد، البته ا بـه خاطر داشته باشید کـه مـی توان درون این موارد بسیـاری از لپ تاپ ها را بـه یک نمایشگر استاندارد متصل کرده و از آن استفاده کرد.

● آماده شوید:
حال کـه با مطالعه این مقاله، پیشنـهادها و نکته های لازم را به منظور مواجه با یک لپ تاپ مشکل دار آموختید، بعد دیگر این دسته از مشکلات خیلی به منظور شما ترسناک بـه حساب نمـی آید. با وجود ظاهر اولیـه لپ تاپ کـه یک محفظه غیرقابل نفوذ است، اما بسیـاری از مشکلات معمول آن قابل حل هست یـا آن کـه حداقل مـی توانید داده های خود را بازیـابی کرده و آن ها را بـه یک سیستم جدید انتقال دهید.

اگر مـی توانید مشکلات را برطرف کنید، درون این صورت مـی توانید لپ تاپ خود را درون حالی کـه با استفاده از حافظه یـا هارددیسک جدید ارتقا یـافته، دوباره درون اختیـار داشته باشید.



( 179 کامنت - مشاهده کامنت ها )




[آموزش روش هایی به منظور رفع مشکلات لپ تاپ ها آموزش نصب کارت گرافیک به شکل عمودی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 07:13:00 +0000